Saturday, November 1, 2008

Panglima Harimau Berantai - Final Episode

Kali ini saya akan ceritakan pengalaman saya mengenai silat"menurun" atau silat 'roh' ini , silat lihat post saya yg lalu mengenai Panglima Harimau Berantai, ( silat seru adalah agak berbeza sedikit dgn silat menurun/roh) dengan agak terperinci sedikit.

Sebelum proses 'memanggil' panglima ini dilakukan, saya dan kawan-kawan , antara jam 12.00 mlm keatas, akan berkumpul sama ada duduk bersila ala panglima atau berdiri dibelakang jinjang ( orang yang 'menurun' ). Jinjang akan mengadap kiblat dan membaca isim seperti yg saya terangkan sebelum ini. Jinjang akan memegang kedua belah tangannya ( tapak tangan kanan atas tapak tangan kiri ) dan berdiri dalam keadaan 'pasang kuda-kuda'. Kedua tapak tangan akan diletakkan didahi. Tidak lama kemudian, jinjang akan membuka langkah dgn pantas. Saya, selaku ketua gelanggang, akan memberi salam dan bertanya " Siapa gerangan Tuk?". Jinjang akan menjawab salam dan berkata "Harimau Berantai".

Kemudian Datuk Panglima Harimau Berantai akan membuat gelanggang 'imaginary'. Kami akan terus duduk dan berdiam diri. Dia akan membaca mentera dan mengelilingi padang, dimana diadakan tempat bersilat, dalam bentuk empat segi. Terdapat 3 jenis gelanggang ; gelanggang 'permanent' yang dindingnya dibuat dari kayu, zing dll ; gelanggang sementara yang di 'buat' oleh ketua gelanggang dan gelanggang yg 'dibuat' oleh "Tuk Panglima". Biasanya gelanggang yg 'dibuat' oleh ketua gelanggang adalah gelanggang yg 'telus' iaitu ketika bersilat Panglima yg dipanggil akan nampak apa-apa saja yg berada diluar gelanggang tetapi jika gelanggang yg 'dibuat' oleh Tuk Panglima, ia adalah gelanggang yg tidak telus bermakna ketika berlatih atau bersilat, Tuk Panglima atau mana-mana panglima yang dipanggil tidak akan nampak apa yg berlaku diluar 'gelanggang'.

Kemudian Tuk Panglima akan mengulang kaji 'buah-buah' yg lepas. Selepas itu, dia akan mengajar buah-buah yg baru. Kemudian dia akan uji setiap anak muridnya. Inilah masa yg sangat tidak disukai oleh saya dan kawan-kawan sebab Datuk Pang lima Harimau Berantai ini agak serius sedikit, kalau dia pukul , dia akan pukul betul-betul. Saya pernah kena tumbuk dan diterajang sampai tak boleh nak bangun. Ada diantara kami, bila terkena tumbukan akan pura-pura sakit dan Tuk Panglima akan suruh dia berehat. Jadi yang lain tu kena sabar je le. Kami juga disuruh 'bermain' diantara kami. Biasanya kami dah sepakat antara sendiri supaya 'jangan tumbuk betul-betul'.

Salah satu teknik yg diajar, yang saya rasa tak ada pada silat-silat lain - sebab sebelum ini saya ada juga belajar silat biasa tapi tak pernah tamat, ialah teknik tikaman atau tumbukan 'bersulit' , contohnya; jika menikam seseorang, kita akan menikam tepat kebadannya dan jika kita dapati dia mengelak kekiri atau kekanan, kita akan gunakan tikaman bersulit iaitu dengan menikam kekiri atau kekanan dan tidak lagi tepat kebadannya atau kita acah untuk menikam dan apabila dia mengelak baru ditikam tepat kedadanya. Silat Harimau Berantai ini adalah silat yang memerlukan kekuatan sendi kaki yang kuat kerana teknik silat ini ialah sesorang itu perlu 'berkuda' serendah yang boleh seperti seekor harimau, jadi musuh akan hanya boleh menyerang dari atas dan tidak dari bawah atau dari hadapan.

Satu lagi teknik yg saya dapati ialah jika diserang oleh 4 atau 5 orang. Saya ada melihat demonstrasi silat masa kini dimana apabila seseorang itu diserang, mereka menyerang seorang demi seorang macam cerita Bruce Lee, walhal jika seseorang itu diserang, kebiasaannya mereka akan menyerang dengan serentak. Dalam hal ini, kami diajar supaya sebelum mereka menyerang, kita yang mesti menyerang terlebih dahulu. Kita akan menyerang orang yg paling kanan atau kiri dengan 'mengalahkan' orang tersebut dan terus lari ketempat yang lapang. Kemudian jika diserang lagi, kita akan serang dahulu seorang lagi yg paling kiri atau kanan dan cuba 'mengalahkannya' dan begitulah seterusnya. Sebaik-baiknya kita berlari ketempat seperti dinding , pokok kayu dsb sebab sekurang-kurangnya tidak ada orang yg boleh menyerang dari belakang. Saya rasa teknik ini adalah lebih prktikal. Selain itu, kami juga diajar bersilat dalam keadaan berlutut, ini berlaku apabila seseorang itu sudah keletihan atau sebagai satu strategi dalam menewaskan musuh. Kami juga diajar untuk melemahkan musuh dengan sekali pukulan, juga beberapa pukulan dan tendangan maut.Kami juga mesti berpantang seperti tidak boleh lalu dibawah penyidai kain atau bawah rumah. Minum atau makan makanan orang bukan Islam tidak dibenarkan.

Selepas dari itu, Tuk Panglima akan minta untuk 'berperegian"( pulang). Kalau dia ada mood dia akan berehat dari bersilat dan kami akan duduk secara bersilang panglima menghadapnya dan akan bertanya mengenai zamannya seperti pakaian, minuman, rumah dll. Kalau Tuk Panglima kurang sedikit moodnya, beliau akan segera pulang. Kadang-kadang apabila ada 'emergency' ( ada orang digelanggang lain yang memerlukannya ), bila akan minta diri dengan tergesa-gesa. Kadang-kadang bila berlatih dan dahaga, kami akan minum air yang kami bawa dan kami 'offer' kepadanya tapi biasanya beliau akan berakata "Untuk apa kalian berikan air ini kepada aku, sudah tak berguna lagi".

Sebelum Tuk Panglima pergi , dia akan mengadap kerah kiblat dan membuat sedikit tarian silat dan akan jatuh meniarap keatas tanah. Salah seorang dari kami akan pergi kerahnya dan membaca selawat sambil mengurut tengguk jinjang tadi sebanyak 3 kali. Kemudian barulah sijinjang akan tersedar. Kalau ini tidak dillakukan, jinjang tadi tidak akan sedar sehinggalah kesubuh hari.

Terdapat beberapa panglima yang selalu kami panggil iaitu Gajah Purba, Sepintar Lidah, Balong Hitam dan Sang Sapurba. Gajah Purba berasal dari Melaka dan jika dia dipanggil dia akan bersilat dengan mengentakkan kakinya ketanah. Sepintar Lidah berasal dari Pulau Burung Bersinggah ( Pulau Pinang), Balong Hitam, saya tak berapa ingat dimana asal beliau, Tuk Gajah dari Inderapura ( Pahang ), Sang Sapurba berasal dari Jawa, dia kalau dipanggil akan bercakap Jawa kuno.Kawan saya tu, sijinjang, berasal dari Negeri Sembilan dan memang tak tahu Bahasa Jawa langsung. Sang Sapurba cuma tahu sedikit sahaja Bahasa Melayu. Dia selalu menasihatkan kami supaya bangga dengan bangsa kami ( Melayu ). Selain itu kami juga gemar memanggil Sheik Ahmad, beliau bukan panglima tetapi pandai mengurut. Saya pernah terseliuh ketika bermain ragbi, tapi tak pernah dapat mewakili sekolah, dan meminta Sheikh Ahmad untuk berurut. Urutannya memang menyakitkan tetapi selepas mengurut, kesakitan yg dialami akan 90% hilang.

Ada seorang lagi panglima, saya tak ingat namanya , beliau ini pula boleh "menenung" ( bukan tenung kain ) . Satu hari kawan saya ( bukan kawan sepersilatan tapi kawan seasrama ) telah kehilangan jam, lalu meminta beliau untuk menenung. Beliau telah mensyaratkan supaya membawa telur, limau nipis, pisau, mangkuk air dll ( tapi pulut kuning, ayam panggang macam dalam filem Melayu tidak pula diminta ). Jadi pada malam yang dijanjikan , panglima ini telah dipanggil untuk menenung dan semasa beliau sedang memegang telur, tiba-tiba dia terus berdiri dan menempik " Cis, kalian ingin mempermainkan aku, aku tidak berkesudian lagi, ayuh aku ingin berkepergian!", lalu beliau pun pulang. Kami semua tercengang-cengang. Kemudian kami dapati mengapa panglima ini marah ialah disebabkan telur yang dibawa oleh kawan saya adalah telur rebus! Yang diperlukan ialah telur mentah - tak boleh salahkan kawan saya juga kerana Tuk Panglima hanya minta telur . Beberapa hari kemudian, kami telah memanggil panglima ini kembali dan kami telah meminta maaf. Sebenarnya panglima ini agak baik karakturnya dan satelah menenung, beliau telah memberitahu dimana tempat jam itu boleh dijumpai. Tak lama kemudian kawan saya telah berjaya menjumpai jam tersebut tapi jam tu dah tak boleh digunakan lagi, dah rosak dan dah dimasuki air.

Saya juga ada membuka gelanggang di Kuantan, gelanggang di Perak dikenali sebagai Gelanggang Perantau, jadi sebelum pulang dari Perak ( saya tinggal diasrama ) , saya akan berpesan kepada panglima-panglima yang mungkin akan ke"Kuantan" ( nama gelenggang saya dah lupa ) untuk memberi tahu kawan2 saya yang saya akan pulang bercuti dan meminta mereka menunggu ditempat tertentu. Apabila saya pulang bercuti, kawan-kawan saya memang dah sedia menunggu ditempat yang saya maksudkan. Tak payah pakai telefon! ( zaman tersebut belum ada telefon bimbit). Apabila saya bertandang ke gelanggang dikampung saya dan apabila , jinjang ( kawan saya dikampung ) memanggil Panglima Harimau Berantai , beliau akan pasti mengenali saya. Dalam persilatan saya bergurukan Panglima Harimau Berantai, saya diberi nama Harimau Hitam atau SiPanjang ( tinggi saya 6 kaki dan paling tinggi diantara kawan-kawan saya seperguruan)

Kalau nak cerita memang banyak lagi seperti "kemasukan Tun Fatimah" kedalam jinjang lelaki, panglima terpaksa memakai spek mata hitam ketika nak pergi beli keris-keris lama yang dijual digerai yang menjual barang -barang lama, bila salah seorang dari kawan kami membaca quran dengan nyaring untuk 'menakut' panglima-panglima, panglima-panglima ini membantu untuk menghalau hantu ditempat-tempat yang keras dll.

Itulah pengalaman saya, sekarang saya tidak terbabit lagi dalam hal-hal seperti ini yang sebenarnya adalah merupakan perkara kurafat yang menyalahi ugama Islam. Alangkah bodohnya kami memanggil jin-jin ini dengan panggilan yang dihormati seperti Datuk dan kami pula membahasakan diri kami sebagai cucu. Sesungguhnya jin-jin ini adalah makhluk yang berakal seperti manusia dan sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan manusia. Wallahuwa'lam.

27 comments:

Anonymous said...

Salam Pak Azmi,

Menarik juga......

Setahu saya, jin atau setan tak suka berinteraksi dengan manusia. Mereka hanya suka mengacau dan merasuk sahaja termasuk menjelma menjadi pontianak, hantu kubur dll.....

Pak Azmi said...

Waalaikumusalam,

Saya tak berapa arif tentang hal-hal ini. Mungkin saudara boleh mengajukan persoalan ini kepada yang arif

Sir Pök Déng said...

Salam Pak Azmi,

Pak Azmi penah buat tak permainan Tun Teja. Saya sendiri tak pasti apa beza permainan Tun Teja ngan Tun Fatimah.

Untuk pengetahuan Pak Azmi, saya bergurukan seorang guru silat yang kadang-kadang... entah.. tak reti lah nak cakap... senang cakap lah... die masih memegang amalan pahlawan melayu lama tu.

Biasanya, banyak amalan2 melayu pendekar/pahlawan melayu lama tak ditapis dengan ajaran islam.

Saya tahu tentang amalan Besi Khursani yang dikatakan diamalkan oleh Mat Kilau. Tapi saya lihat amalan itu jauh terpesong, kerana tidak berpaksikan akidah umat islam terhadap Allah swt.

Berbalik kepada guru saya tu, dia pernah menceritakan tentang bagaimana dia 'memperkenalkan' permainan Tun Teja pada isteri dia. Isteri dia orang silat jugak.

P/s: Blog Falsafah PokDeng itu terlalu 'kasar' untuk diketengahkan sebagai link dalam blog Pak Azmi. Baik letak yang blog berbahasa inggeris tu.

Pak Azmi said...

Waalaikumussalam,

Dalam persilatan Melayu dulu kala memang terdapat banyak perkara-perkara mistik yang diamalkan. Silat masa kini saya nampak banyak yang dah berubah.
Saya pun tak berapa pasti mengenai persilatan Tun Teja dan Tun Fatimah. Yang saya tahu, kalau dlm silat roh ni, kalau yg dipanggil itu panglima perempuan oleh jinjang lelaki, dia akan cepat-cepat pohon untuk pulang.
You punya blog tu ok, cuma saya rasa you ni orangnya masih muda.

Sir Pök Déng said...

Lucky guess! Orang tua mana lar yang ada Friendster? (hint: entri 'di mana berkumpulnya hipokrit itu')

Haha!

Takpa, bab umur tu saya rahsiakan. Takpun, nanti-nanti Pak Azmi tahu. Pada masa tu Pak Azmi akan muntah darah bila dengar umur saya.

Pok Deng hanya nickname atau nama pena saya. Saya dah lama blogging, tapi dulu saya guna nama lain. Saya berhenti sekejap sebab masalah peribadi & sekarang terus blogging dengan nama baru.

Sekarang saya memang selalu lepak-lepak dalam blog orang2 veteran yang lebih matured penulisan dia sebab saya nak belajar daripada diorang. Blog budak-budak mostly diorang tulis pasal sesuatu yang membosankan, tapi masih ada yang berkenan di hati saya sebagai ORANG MUDA. :)

Dan sekarang saya rasa saya lah blogger termuda dalam senarai link blog Kama At-Tarawis. Saya sendiri tak pasti bila dia letak link blog saya tu.

Cakap pasal Falsafah PokDeng tu, sorry tu say, memang kasar. Sengaja diolah sebegitu. Pendekatan yang tidak terlalu serius seperti blog-blog penulis hebat yang lain dan masih mengekalkan elemen loyar buruk sebagai bacaan ringan. Saya kurang gemar apabila blog itu diutamakan sebagai bahan bacaan melepasi keutamaan Pok Deng's Philosophy.

Okay, saya 21.

*lari jauh-jauh*

Pak Azmi said...

Assalamualikum Pok Deng,

Harap maaf kerana saya mengalami masaalah streamyx, dah hampir seminggu. Hari ini baru streamyx saya dapat berfungsi dengan baik.

Mengenai Falsafah Pok Deng, saya rasa itu tidak ada apa-apa masaalah sekurang2nya saudara ada medan untuk menyatakan apa yg ingin saudara katakan.Dizaman saya, saya meluahkan perasaan saya dlm diari, kadang2 sengaja saya tinggalkan atas meja supaya dibaca org. Sekurang2nya mereka dapat memahami luahan rasa saya.Apabila umur beransur tua perkara2 ini akan hilang dgn sendirinya.

Anonymous said...

Wanna Get HIGH? Running out of Supply? Then Check Out My Shit!
>>>>> http://bestlegalhighsdrugs.info <<<<
If you have questions, you can email my boy at online.mentor [at] gmail.com


[size=1] IGNORE THIS----------------------------
amainta nuscaria salvoa divinofum [url=http://bestlegalhighsdrugs.info] legal herbs [/url] amantia musacria Using Ecstasy [url=http://buybudshoplegalherbs.info] smoke legal herbs[/url] high on legal drugs amanita muscaria [url=HTTP://BUYINGMARIJUANASALE.INFO] Marijuana Sale [/url] oral drug testing sslvia divinorun [url=HTTP://BUYLEGALBUDSCOMREVIEWS.INFO] legal buds [/url] akanita miscaria egal budss [url=HTTP://CANNABISHIGH-PILLSHIGH.INFO] Marihuana Effects[/url] amanits muscraia thc tests [url=HTTP://HOWTOBUYWEED-BUYINGWEED.INFO] buying marijuana[/url] raleigh north carolina newspaper bud high [url=http://legalbud.drugreviews.info] legal bud [/url]

near meth experience amannita nuscaria [url=http://legalweed.lamodalatina.com] legal weeds [/url] ecstast pulls amsnita musvaria [url=http://buysalvia.lamodalatina.com] buy salvia plants[/url] ssalvia divinotum tinker v des moines summary

amanita verna hashish experience [url=http://legalweed.lamodalatina.com] legal weed [/url] amanita mudcaria ballet companies [url=http://buysalviacheap.com] buy salvia[/url] ectacy smoking meth lightbulb
[url=http://guaranteedheightincrease.info/]height increase[/url] - http://guaranteedheightincrease.info/
height enhancement - http://guaranteedheightincrease.info
[url=http://provenpenisenlargement.info/]proven penis enlargement[/url] - http://provenpenisenlargement.info/
proven penis enlargement - http://provenpenisenlargement.info/
[url=http://provenskincareadvice.info/]skin care techniques[/url] - http://provenskincareadvice.info/
skin care techniques - http://provenskincareadvice.info/
[url=http://getrichgambling.info/]get rich gambling[/url] - http://getrichgambling.info/
get riches gambling - http://getrichgambling.info/
[url=http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/]herpes outbreaks[/url] - http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/
herpes outbreak - http://herpesoutbreak-gentalwarts.info/
[url=http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO]stop premature ejaculation[/url] - http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO
stop premature ejaculation - http://STOP-PREMATURE-EJACULATION-SOLUTIONS.INFO
[url=http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO]3g mobile cellphones for sale[/url] - http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO
used mobile cell phone for sale - http://3GMOBILEPHONESFORSALE.INFO
[url=http://internationaloddities.reviewsdiscountsonline.com] international oddities scams[/url]
international oddities review
[url=http://drobuds.reviewsdiscountsonline.com]reviews of dro buds [/url]
dro bud
[url=http://bestacnetreatmentreviews.info] best acne treatment review[/url] http://bestacnetreatmentreviews.info
best acne treatment review http://bestacnetreatmentreviews.info
[url=HTTP://LEARN-HYPNOSIS-ONLINE.INFO]learn hypnotism online[/url]
learn hypnotism online

Anonymous said...

здорово!
софт партнерка :-[[[ 8952

Anonymous said...

Farmaco generico del viagra sono - http://eriworks.com/index.php?topic=26521.new#new 5 mg viagra Como (Lombardia).
Viagra quanto costa in farmacia effetti collaterali - http://www.florenceskatepark.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=301786#301786 subscribe viagra prescription Macerata.
Viagra per ipertesi si - http://libertyvstyranny.com/forum/index.php?topic=41511.new#new vendesi viagra Gorizia.
Rinnovabile naturale al viagra - http://axedonacliffhanger.com/OdysseyForum/viewtopic.php?f=2&t=283385 viagra bottega verde Fermo.
Viagra vendita italiano - http://forums.angelescitygov.com/index.php?topic=42086.new#new lopinavir viagra Alessandria (Piemonte).
Speedy viagra disfunzione erettile - http://phpbb.forumgratis.com/pws-post-3169.html#3169 viagra benefici disfunzione erettile Sindaci Capoluoghi.
Acquisto viagra net cialis levitra - http://forum.scorea-rm2u.com/index.php?topic=427824.new#new viagra on line poste italiane Novara (Piemonte).
Cheapest generic price viagra - http://www.telanganaweekly.com/forum/index.php?topic=118758.new#new viagra che fortuna Rieti.
Alcool e viagra per - http://relativity.mad-emedia.com/forums/index.php?topic=10694.new#new negozio viagra originale Matera.
Notizie sul viagra cialis levitra - http://magicwizardworld.com/forum/viewtopic.php?p=563005#563005 prezzo in farmacia cialis viagra Barletta-Andria-Trani.
Viagra affitto libera - http://jaiwgl.com/viewtopic.php?f=2&t=76343 barzellette viagra di Offerte Lavoro.
Acquisto viagra on line che - http://www.gpropertiesinnigeria.com/index.php?topic=320582.new#new viagra benefici disfunzioni sessuali Mantova (Lombardia).
Natur viagra alternative - http://www.boxergirl.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=141715 alcool viagra effetti collaterali Puglia.
Prezzo del viagra in farmacia di - http://www.swage.co.kr/main/read.cgi?board=51&y_number=90&nnew=2 viagra erboristico disfunzione erettile Offerte Lavoro.

Anonymous said...

Innocenti Kia Opirus 93100 1990 Isdera Imperator 3.9л, 2001 Hyundai Excel $83400 2002 Сентябрь04 Vaidila Cadillac LSE 2.5л., $85800, 1996 Plymouth Acclaim, 1992 г.в. Dadi City Leading, 2000 Сейшельские острова Simbad / Playa de Talamanca Палау Subaru Legacy, 1994 Intercontinental The Grand Resort Рубрика Lexus Коста-Рика Beverley Hills Hotel Mercury Marauder 3.1л., $76700, 1999 г.в. Комментарии на: Magic Hotel 2* Buri Rasa Village Boutique Resort 2* Комментарии на: Grand Stamary 5* Bugatti EB 112 2.2л, $53200, 1995 monako-resort.info SAAB 95 5л, $40400, 2004 г.в. линия

Anonymous said...

Вот новейшие киноленты что я нашла в нете из рабочих

Anonymous said...

Варез - качай всё бесплатно.

Anonymous said...

Господа, здравствуйте! Предлагаю посетить мой! Вот небольшое описание:

Санкт - Петербрг, Купчино. Предлагаем наши услуги по кузовному ремонту Вашего автомобиля!
Исправление после ДТП с исправлением геометрии кузова, покраска авто в камере - локальная, преходом и полная, замещение несущих элементов конструкции, стапель, сварка, рихтовка, установка стекол, установка элементов, и т.д.
Цены на производимые работы низкие - смотрите на сайте! Примерная оценка повреждений если есть фото, выезд мастера для осмотра авто бесплатный.
Предлагаем любые кузовные запчасти, оптику, стекла для иномарки со склада и под заказ (от 2-х дней) по выгодным ценам, оригинальные и неоригинал.
Гарантия по договору на сделанные работы.
8 931 227 20 47
http://www.auto-repair.ucoz.ru
Если запостил ошибочно - извините!

Anonymous said...

I love pakazmi.blogspot.com! Here I always find a lot of helpful information for myself. Thanks you for your work.
Webmaster of http://loveepicentre.com and http://movieszone.eu
Best regards

Anonymous said...

[url=http://dcxvssh.com]rnmOK[/url] - NHAKWLOtQTnietr - http://yuxeflk.com

Anonymous said...

[url=http://www.heathmillerjersey.net/]Heath Miller Jersey[/url]

They get spammed a lot, but if you take the time to write useful comments on some of them, you can get some good one way links out of it They all came, and disappeared quicklyFine emeralds are generally cut cushion shape with step cutting, and in the East are often cut cabochon What God did in the sixth seal judgment was just a warm-up compared to what He is getting ready to do in the next series of judgments called the Trumpet Judgments

[url=http://www.officialbearsjerseystore.com/]Bears Julius Peppers Jersey[/url]

For low cost advertising, contact organizations holding charity auctions or raffles To locate one when you're abroad, just ask your hotel receptionist or a friendly taxi driverSure, you may be a master of human First Aid Immerse the burned body part in cold running water for as long as possible

[url=http://www.broncosauthenticjerseys.com/]Peyton Manning Limited Jersey[/url]

Anonymous said...

bjs4j54k

p24yo53x

f39s020t9d

zt0ce0zs

i1apbqla

Anonymous said...

We [url=http://www.casinovisa.com]craps[/url] be suffering with a corpulent library of unqualifiedly unconditional casino games championing you to monkey tricks right here in your browser. Whether you appetite to procedure a mesa game strategy or just sample manifest a insufficient new slots in the presence of playing in the direction of real money, we possess you covered. These are the exacting uniform games that you can with at earnest online casinos and you can play them all quest of free.

Anonymous said...

top [url=http://www.001casino.com/]001casino.com[/url] check the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]casinos online[/url] unshackled no store bonus at the leading [url=http://www.baywatchcasino.com/]bay anticipate casino
[/url].

Anonymous said...

Provide your cellular marketing consumers a bit reddish colored carpets and rugs treatment method to ensure they are really feel specific. Should you do this, they may distribute the good phrase of you! The most effective way of measuring any strategy is sales, and delivering your mobile buyers with exclusive discount rates will spur these to buy things and tremendously promote your optimistic reputation! [url=http://www.ss12w12ws.info]Inas665much[/url]

Anonymous said...

http://henchlariso.tk/checked/anketa/79167 Оценки лена арина, Москва, (968)5184902
http://condgaratfi1981.tk/ind/anketa81346.htm Проститутки M. Братиславская - Индивидуалка Сабина, +7 (968) 934-02-78
http://diserare.tk/ind/anketa73292.htm Проститутки M. Сенная площадь - Индивидуалка Ксюша, Район м. Сенная площадь, +7 (911) 167-41-98
http://clemokfevi.tk/ind/anketa77963.htm Проститутки M. Свиблово - Индивидуалка Алла, +7 (926) 173-52-99
http://henchlariso.tk/ind/anketa81679.htm Проститутки M. Автозаводская - Индивидуалка Фаина, Район Даниловский, +7 (916) 363-28-19

Anonymous said...

mp160 драйвер сканера
geforce 430 драйвер
блютуз isscedrbta драйвера
gembird btd mini драйвер
sven sps 820 драйвера


http://hurba.ru/memberlist.php?mode=viewprofile&u=19519
http://www.womenforums.com/forum/member.php?u=65392
http://atlet.zp.ua/includes/guest/index.php?showuser=3235
http://talk.admirale.com//index.php?showuser=472105
http://animehome.gigfa.com/member.php?action=profile&uid=954

http://flavors.me/cludelrosin
http://flavors.me/perpwapate
http://flavors.me/tremjasstoma
http://flavors.me/liiphoherztua
http://flavors.me/Tobiasas

Anonymous said...

http://rambdacountcus.tk/ind/anketa61652.htm Проститутки M. Динамо - Индивидуалка Оксана, +7 (916) 990-30-78
http://fracenberri1975.tk/ind/anketa86706.htm Проститутки Индивидуалка Сабрина, +7 (926) 802-39-35
http://flicwindecos.tk/ind/anketa49353.htm Проститутки M. Молодежная - Индивидуалка ЖаннА, Район запад, +7 (916) 195-01-23
http://inetarem.tk/mass/anketa85952.htm Массажистка Жасмин, M. Смоленская - Район ЦАО, Арбат, +7 (495) 970-37-42
http://srheraa.tk/mass/anketa51562.htm Массажистка Ева, M. Курская - Район ЦАО, Басманный, +7 (926) 513-71-29

проститутки online

Anonymous said...

bvebqi1d

h1frlcr6

f54yewr4t536

qf295q5j

krhagdbh

Anonymous said...

The Marrakech Film Festival Kicks Off In Morocco ELLE
The Marrakech Film Festival Kicks Off In MoroccoDecember 9 2:23 PMby Johnny Misheff 0 Comments [url=http://english.ipp.ac.cn/coachoutlet365.html]cheap coach outlet[/url] Jessica Chastain & Forrest Whitaker at the Marrakech International Film Festival. Photo: Getty Images You'd be hard pressed to find a woman as charming, passionate, smart and gorgeous as Melita Toscon du Plantier, the director of the Marrakech International Film Festival. Since the festival's inception eleven years ago, Melita's championed not just movies, but the city of Marrakech, something that proved especially difficult this year given the political temperature of the Middle East. "It was incredibly difficult this year to convince American people in particular to come," Melita told us. "They were kind of scared. They wanted to wait, to see how Morocco was going be after Tunisia and Egypt, and I had to explain to them that here in Morocco it's completely different and that everything is fine." Indeed, the mood [url=http://english.ipp.ac.cn/coachoutlet365.html]coach outlet[/url] here is celebratory, the people are generous (almost to a fault) and the weather is practically perfect (70 degrees and sunny everyday). Last year's festival was such a hit, with guests like Francis Ford Coppola and Susan Sarandon, that Melita wondered how she'd possibly top it.  "One hundred and six actors and directors were out on the red carpet last year, and I thought "How am I going to survive this?"  But the director's prodigious charm won over a fresh slew of stars like Sigourney Weaver, Forrest Whitaker, Jessica Chastain and celebrated director Terry Gilliam.  Melita's most excited about Chastain, "I adore her. At the beginning, they said she couldn't make it as she was shooting in Toronto, but she's a big cinephile and had never been to Marrakech so she called back and told us she'd changed the date of her shooting in Toronto, got on a plane directly from Toronto and was on the red carpet almost as soon as she landed. She didn't care about the so-called trouble in the region, she just really wanted to come." As for next year, Melita's already started planning the Bollywood-themed festival.  "It's going to be huge; we hope to bring in at least 20 of Bollywood's best actors and directors to the festival," Melita said. "I'm going [url=http://english.ipp.ac.cn/coachoutlet365.html]coach outlet factory online[/url] to Bombay soon to meet with people for next year and I will be traveling to LA in February for the Oscars. I love being an ambassador for Marrakech. For me, it's not a job, I have way too much fun for it to be considered that!" Tags: Marrakech International Film Festival jessica chastain Melita Toscon du Plantier sigourney weaver

Anonymous said...

This process is usually favoured by people newer to internet marketing and
business, as those who have been running an internet business realise that delivering products manually
will not only take up all of your spare time, but
will eventually lead to many disgruntled customers, and a number of
customers thinking they've been scammed. The intent was for PDF files to provide a way to distribute documents electronically and have them display or print consistently regardless of the type of computer system. A thought in this substance, produces the thing that is imaged by the thought.

Feel free to visit my blog post: free pdf ebook download

Anonymous said...

This software helps you customize nutrition dependant on your real
age, weight, height, and metabolism. To find out if it is
actually true and to understand better if Kyle Leon's system is generally for you or not, let's look into
a few of the benefits and drawbacks of the product.
Whenever upgrades became ready you'll fully grasp this totally free no matter what quantity of money cost to establish them.

Feel free to visit my web-site: Somanabolic Muscle Maximizer Results